Mina tankar och funderingar

2009-05-06 23:44:40 / 3 kommentarer ..


Jag har alltid funderat över en grej..... Varför säger man att cider är kärringdricka:-O? Jag menar det är ju ungefär lika många tjejer som dricker öl som det är killar som dricker cider.... Jag har ingenting emot att ta en iskall öl en varm sommar dag. Men jag dricker hellre cider på fester eftersom det är mer lätt drucket än öl som man bara blir jävligt mätt av.

Förr i tiden var det ju bara karlar som drack öl och sprit, antar att uttrycket lär komma därifrån (tog hjälp av några mer vana på denna front xD). Men varför leva kvar i det förflutna då? Nu för tiden stämmer ju inte alls ordet kärringdricka in på cider. Fatta hur många tjejer som inte alls dricker cider och bara dricker öl och sprit.... Jag känner hur många som helst...

Likadant med de män som lever kvar i det gamla uttrycket "kvinnor ska laga mat och sköta hushållet/barnen" (och nej älskling jag syftar inte på dig nu:-P). Jag vet att vissa män lever kvar i det fortfarande. Jag förstår inte varför. Det är väl ändå bättre att hjälpas åt med allting. Mannen får mer samhörighet med barnen - och de i sin tur blir inte så mammiga. Allt hushållsarbete går fortare och mannen och kvinnan kan ägna lite tid åt varandra - som många familjeföräldrar inte hinner nu för tiden.

Gud vad jag vill hålla på och diskutera med mig själv. Men jag vet inte vart jag ska fortsätta. Finns så mycket jag skulle kunna babbla vidare om xD Men det tänker jag inte göra. Har nog sagt det jag vill säga för den här gången :-P

BTW:.... Det har jag glömt att säga tror jag... Har inte rökt på fem dagar:-D Nu får vi se om mitt rökfria liv äntligen kan ta sitt snart;)

Till er som läser detta (framförallt killar) Stå på er! Hjälp era kvinnor!!! Det lönar sig i slutet;) Ni kanske får som ni vill;), tänk på det :-p

Kommentarer
Julia

Håller med dig fullt ut..varför kallas det kärringdricka? Jag blir så elak på alla sånna uttryck...precis som vi kvinnor skulle vara ett svagare än männen och inte tåla de dom klarar av. Kanske de inte är menat så, men de låter väldigt illa. Jag är en öldrickare och kommer nog alltid att vara de..och de har många gånger kommit starka reaktioner varför jag dricker öl, eftersom jag är tjej. Jag dricker öl o rapar om jag behöver det och de är alltid lika kul och se andras reaktioner haha...jag avskyr verkligen när man klankar ner på de kvinliga könet..därför ska vi tjejer hålla ihop och sätta ned foten när de behövs. Kram

2009-05-07 00:50:21

Håller fullständigt med.

Jag läser ju en serie som lite då och då handlar om det du förklarar nu. Förr fanns ju varken cider eller dricka så de ända som fanns att dricka på den tiden var Mjölk, vin och öl.

Barnen drack öl tills de fick testa på vin då de vart äldre, men inte nervärderade de kvinnorna då som drack öl eller vin om dagarna.

Dessutom från förr så gjorde den kvinnliga husmodern nästan ingenting för, om du nu inte var fattig. Oftast för dem som hade råd brukade ha tjänstefolk som gjorde saker åt dem. De fattiga var de mest hårdast för och då fick de sköta allting och de var som sagt, kvinnorna, vad gjorde männen? Fullförda sin kärkeksakt i sängen, dricka sig full varje dag eller jobba som vilken annan som helst för att få pengar så de hade råd att bo i de hus eller skjul som de bodde i. Jag vet hur de var förr nu och känner mig ganska van inne på det området, men helt och håller håller jag med dig och alla andra som läser detta att vi kvinnor borde behandlas med respekt för att det ens finns normala människor där ute som kan ta hand om och sköta ett hushåll. Vad kan de flesta männen egentligen?

2009-05-07 11:14:55

hej du, läs gärna min blogg och släng en kommentar.. ha de bra kram diana ! :)

2009-05-07 11:19:31
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!