Meteorsvärm!

2011-10-08 15:13:36 / 0 kommentarer ..




Ikväll är det återigen dags! Det händer samma tid varja år men jag lyckas alltid missa det.
Har jag otur kommer jag att misa det i år med för att jag bor för centralt (nästan mitt i stan).
Jag skall försöka se om jag kan se det - men det finns en viss tvekan!
Jag pratar förstås om meteorsvärmen Draconiderna som kommer att synas på våra himlar!
Experter säger i år att man inte kommer att behöva några kikare:
"Visst kan man ha en kikare, men meteorerna lever så kort tid att man normalt inte har så stor glädje av det. Stå och titta med öppna ögon och ett öppet sinne. Annars ligger en termos med varm dryck bra till hands"
Den varma drycken skippar jag nog. Men ut och kolla skall jag verkligen göra.
Finns dock en risk att ålidhem lyses upp för mycket av alla gatulyktor och att jag kommer att missa allting.
Men det är ju absolut värt ett försök!

Före 23-tiden ikväll är bästa tiden att blicka mot stjärnbilden Draken (ligger nära polstjärnan) där skall meteorerna kunna synas!
Ikväll finns även en risk för strömavbrott som oftast brukar vara en förutsättning för att meteorerna skall kunna passera! Jag är taggad som fan och hoppas verkligen att jag kommer att få en skymt av detta före 23-tiden ikväll ;)



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13747540.ab




Kommentarer
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!