Planet Earth - Amurleopard

2011-05-18 18:01:32 / 1 kommentarer ..




Serien jag tipsade om härom dagen - Planet Earth kan verkligen fängsla en.
Jag är helt galen i den seriöst!
Den handlar om vad jordens naturliga skönheter är och alla djur som lever på dessa 'fanatsifulla' platserna.
I förrgår såg vi ett avsnitt och till en förvåning dök det upp ett djur jag aldrig hört talas om där tidigare:
Amurleopard

Emma tyckte att jag skulle skriva ett inlägg om dem så då gör jag det.

Amurleoparden ser ut som vilken leopars som helst skillnaden på dem är att Amurleoparden är lite större, har tätare och längre päls, samt att deras fläckar sitter längre ifrån varandra. Annars ser de exakt likadana ut.
Amurleoparden är akut hotad och jag tror att detta djur inte kommer att finnas om ca 100 år.

Det finns idag 300 individer på nationalparker och Zoo - 170 dem härstammar ifrån 9 individer. Pappan till alla dessa är det ännu helelr inte känt om det verkligen var en amurleopard.

I det vilda finns det bara ett cirka 30-tal kvar som lever i Kina och Ryssland. Dessa stackars djur är det väldigt mycket missbildningar och inavel på - eftersom alla är släkt med varandra.
amurleoparderna i det vilda har sökt sig närmare till människan eftersom det slagit slint i skallen på den och den har börjat ta hundar och kor till middag.

Det sker illegal jakt på dem för pälsens skull och skelettet. Benen görs det tradionell asiatisk medicin på.


Ville bara dela med mig av den faktan om detta djuret jag hittade. Underbart fint och ståtligt djur! Synd bara att den snart är utdödad.







Kommentarer
A N G E L I J N A http://angelijnas.blogg.se/

http://youtu.be/Y8uKAZvZi6k, lyssna,gilla (om du tycker om det vill säga) släng gärna in en kommentar också om du har tid och lust, skulle vara så sjukt snällt :)

2011-05-18 20:34:03
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!